Workshop RSV Inhoud


De preventiemedewerker speelt in op wat er leeft in de klas. De jongeren gaan door middel van diverse werkvormen met elkaar in gesprek en verwoorden op die manier wat ze belangrijk vinden en wat hun gedrag is in verschillende situaties. Volgende thema's kunnen aan bod komen:

Trapspel

Een liefdesrelatie bouwt zich in verschillende stapjes (of ‘trapjes’) op. De leerlingen mogen kaartjes met de verschillende stapjes op de trap kleven in de volgorde dat zij het zouden doen. Eerst praten en samen leuke dingen doen, of meteen samen in bed duiken? Wanneer leer je ruzie maken en het weer goed maken? 

Stellingenspel

Een gezelschapsspel met stellingen en vragen op kaartjes over 4 verschillende thema’s die met relaties en seksualiteit te maken hebben. De wijzer van het bord bepaalt het thema. De leerling die aan de beurt is, leest de stelling of vraag voor en vertelt wat hij ervan vindt. Wat vinden de andere leerlingen ervan?

Preventiefimpjes

Bij deze hedendaagse filmpjes bespreken we diverse dilemma’s over seksuele wensen en grenzen. De centrale vraag aan het eind van elk filmpje is: "Wat doe jij?" Het filmpje alleen thuis zal voor sommigen herkenbaar zijn. De één wil verder gaan op seksueel vlak, maar de ander niet. Net als het spannend wordt stopt het filmpje. De leerlingen bespreken het vervolg. Loopt het nog wel goed af? Of een filmpje over sexting : Wat zou jij doen als je zo'n selfie op je smartphone binnenkrijgt?

Kan het mij overkomen?

Juiste informatie is onontbeerlijk. Ook met ervaringsverhalen uit onze hulpverlening, dragen we bij aan de bewustwording en daarmee aan de preventie van ongeplande (tiener)zwangerschappen en SOA's.

Reacties

Enkele reacties van leerlingen over de vormingsles:

  • Ik ben gerustgesteld, er is altijd een oplossing.
  • Ik ben blij dat ik deze informatie kreeg. Nu weet ik wat ik moet doen.
  • De filmpjes waren leuk.
  • Van een leraar: de les zit prima in elkaar.

logo jil  Deze vorming wordt aangeboden door "JIL-vzw"